Ads 468x60px

Pages

Cuma Setitik Noktah


ketahuilah,
bahawa aku hanya sang pemerhati.
disuatu sisi dari bumi.

bukan mentari yang menyinari,
bukan awan yang memayungi,
bukan hujan yang membasahi,
bukan pelangi yang mewarnai.
bukan bulan purnama yang menyuluh jalan,
bukan bintang yang menghiasi.
aku cuma insan kerdil yang berdiri diatas tanah.
dan itu pun atas izin pencipta-KU.
hanya insan.
yang mengagumi semua itu;
langit yang tetap mendamaikan
walau manusia membuat huru hara.
matahari yang tetap memancarkan cahaya,
walau manusia mengeji,
hujan yang datang bersama rahmat
walau manusia acap kali mengeluh.
awan yang damai dan memberi teduh,
pelangi yang indah,
bintang yang menyinari malam,
dan bulan yang menghiasi malam hari.

sedang aku,
aku hanya seorang manusia kecil
di bumi Tuhan yang sangat luas.
maka,
tiadalah hak walau sekelumit pun,
untuk aku berbesar diri.
berbangga,dan takbur,
sedang semua ciptaanNYA itu,
sentiasa membesarkan PENCIPTA mereka.
" cuma setitik noktah, di atas lembaran kertas yang sangat luas. "

No comments:

Post a Comment